چرا واردات تجهیزات دندانپزشکی غالب بر تولیدات ان در داخل کشور است؟
نوشته شده توسط : تجهیزات دندانپزشکی

چرا واردات تجهیزات دندانپزشکی غالب بر تولیدات ان در داخل کشور است؟

در بحث تولیدات تجهیزات دندانپزشکی بسیار سخن گفته شده و روش های راه افتادن این چرخه بسیار مورد بررسی قرار گرفته ولی سوال ما این است که نتیجه صحبت در این رابطه به کجا رسیده است .ایا مسیر رسیدن به تولید در داخل هموار شده است و این بخش مهم برای سرمایه گذاران جذاب است یا خیر؟ از نتایجی که در کالاها وتجهیزات موجود در بازار مشاهده می کنیم این متوجه خواهیم شد که هنوز برندهای وارداتی بخش اعظمی از بازار را به خود اختصاص داده اند واین نشان دهنده این است که واردات هنوز جذابتر و راحت تر است و سرمایه گذار ترجیح بر این دارد که به سمت واردات برود.

در کشور ما در چند ساله گذشته اغلب تولید کنندگان با ورشکستگی همراه بوده اند و دلایل اصلی ان حجم بالای واردات از چین بوده است که کالاها با قیمت پایین تر از تولید داخل در بازار عرضه میشود و این عرضه فروش تولید داخلی را نابود میک ند و در نهایت موجب بسته شدن کارخانه و یا کارگاه تولیدی می شود.

در زمینه تجهیزات دندانپزشکی نیز به جز معدود شرکت تولید کننده بقیه برندها وارداتی هستند و چون از نظر کیفیت و کارایی در سطح بالایی قرار دارند چند سالی است که بازار را احاطه کرده اند.ولی در شرایط حال حاضر  که تحریم ها به حداکثر میزان خود رسیده است و امکان واردات برخی کالاه و تجهیزات دیگر وجود ندارد و برخی هم که وارد می شوند افزایش قیمت چشمگیری داشته اند.اگر چرخه تولید داخل رونق داشت و این میزان از وابستگی وجود نداشت شاید این وضع موجود به وجود نمی امد.به هر حال باید هرچه زودتر چرخه های تولید را به راه انداخت وراهی ه سالیان پیش باید طی می شد را الان طی کنیم.

در ابتدای این راه مهم ترین چیز حمایت از تولید کننده است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.این حمایت در وهله اول باید ازطرف دولت و مسئولان صورت پذیرد و اطمینان خاطری را برای تولید کننده ایجاد کنند تا نگران از دست رفتن سرمایه شان نباشد. اگر چرخه تولید در داخل کشور به راه بیفتد از نخبه ها و متخصصان در این زمینه نیز استفاده می شود و دیگر سالانه شاهد رفتن تعداد زیادی از این متخصصان به خارج از کشور نخواهیم بود.

زمانی که در تولید محصولات مهمی مانند تجهیزات دندانپزشکی و پزشکی به خودکفایی برسیم نیاز موجود  به واردات از سایر کشورها از روی دوشمان برداشته می شود و به جایگاهی در اینده خواهیم رسید که خودمان یکی از قطب های صادرات در جهان هستیم. دستیابی به این هدف چیزی دور از ذهن نیست و بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا این راه را رفته اند و به نتایج مطلوبی نیز رسیده اند.

بها دادن به تولید کنندگان داخلی دستاوردهای بزرگی را برای یک کشور به همراه دارد.کشوری مانند چین که امروزه یکی از قطب های بزرگ صادارات در جهان است با پیش گرفتن این راه توانسته به این جایگاه مهم دست یابد. با تحریم های به وجود مده برای ما فهمیدیم که ما در این سالها چقدر وابسته به دیگر کشورها بوده ایم و این مساله وضعیت را برای ما سختر و دشوارتر کرده است. ما در این سالها با وجود تحریم ها حتی در تامین دارو برای بیماران خود دچار مشکل شده ایم.

زمانی که همه باهم دست به دست دهیم و سعی مان براین باشد که در تولید محصولات در داخل کشورمان به خودکفایی برسیم وضعیت در اینده بهتر خواهد شد.نه تنها تجهیزات دندانپزشکی بلکه بسیاری دیگر از محصولات در بازار هستند که هنوز غالبا وارد می شوند و یا مواد اولیه انها وارداتی است که این هم خود بحران بزرگی است.مسئولات ما باید جدی تر از اینها به این مساله بپردازند و بررسی کنند که چرا در این سالهایی که گذشت تولید کنندگان اینقدر دچار اسیب شدند و چرخه تولید به گونه ای فلج شده است در صورتی که دانش و توان داخلی ان به طور قطع وجود دارد.

 





:: برچسب‌ها: تجهيزات دندانپزشكي , لوازم دندانپزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: